måndag 30 april 2012

Planering, genomförande och utvärdering


Inledning
Då jag har min VFU på en teknisk inriktad förskola så fick jag se till att utmana barnen ut efter deras vardagsförståelse och intresse.

Planering
Fredag 23/3
Magnetisk upptäcksfärd ute på gården. De barn so deltar är 3st flickor och 2st pojkar. Jag kommer att samla barnen på samlingstrappan innan vi går ut. Aktiviteten kommer att ske på förmiddagen i samband med utevistelsen. Innan aktiviteten har jag plockat fram magneterna vi skulle använda och även ett stort vitt papper samt en svartfärg penna.
Med pappret och pennan ska vi innan vi går ut diskutera och fundera över om det finns något som magneten kan fastna på ute på gården. Samt repetera vad vi pratat om innan angående magneter. Att jag skriver upp vad vi barnen kommer fram till är för att jag och barnen ska lättare minnas vad vi talat om vid tidigare tillfälle. Sedan finner jag att det fångar barnen lite extra då det inte är vanligt att de arbetar på detta sättet på denna förskola.

Syfte
Mitt syfte med aktiviteten var att visa barnen att det finns saker ute på gården som magneten kan fastna på. Och att ytterligare göra deras kunskap om magneter djupare. Vidga deras kunskapsfält.

Mål
Målet med min aktivitet var att barnen skulle få ökad kunskap om vad magneten fastnar på (attrahera) och vad den inte fastnar på (repellera).

Genomförande
Jag samlade de barnen som skulle vara med i denna aktivitet. De var ivriga och frågvisa redan innan vi börjat aktiviteten. Jag bad dem att sätta sig på ”samlingstrappan” och jag tog fram pappret och pennan.
Jag började med att ställa frågan ”Vad var det nu igen som magneten fastnar på?
Den äldsta flickan svara ivrigt ”Metall fröken, metall!!”
Jag svara då att detta var ju korrekt. Fast jag vet ju att det inte är helt rätt för magneten fastnar inte på alla metaller. Men för att det inte ska bli för avancerat så för barnen så lät jag det va så.
Jag frågade sedan ”Finns det något ute på gården som magneten kan fastna på?”
Då svarade en av pojkarna väldigt bestämt ”NEJ det finns det inte!!!”
Jag var då tvungen att fråga varför det inte kunde finnas det enligt honom.
Han tittade på mig med en frågande blick. Och svarade ”för det är ju ute fröken.”
Jag svarade då att” Då ska vi ta reda på detta.” Barnen fortsatte ivrigt att diskutera detta om det egentligen fanns någonting som magneten kunde fastna på ute. När jag kände att det blev för stimmigt bland barnen som var med i aktiviteten, så beslutade jag att skicka  iväg dem till hallen så de kunde ta på sig. Väl ute så samlade jag de deltagande barnen runt mig och delade ut varsin magnet. Sedan gick vi systematiskt runt på gården. Annars hade det blivit kaos om de skulle fått springa helt fritt. Jag frågade efter varje sak vi hittat som magneten fastna på ”Varför fastnade den här?”
Då svarade barnen i kör att ”Det är METALL!!” Vilket stämmer. Sedan sa ett av barnen att magneter inte fastnar på alla metaller. Och som exempel sa hon att det fastnar inte på pengar. Och dem är gjorda av metall. Vi har tidigare prövat det nämligen. När vi sedan testat det mesta ute på gården så som rutchkana, kedjorna som håller upp gungorna, parkbänk m.m. Så kände jag att de tappade koncentrationen och då samlade jag ihop magneterna och tackade dem för att de så ivrigt hjälpt mig att ta reda på om det fanns nåt som magneten fastna på här ute  på gården.

Utvärdering
Jag kände att denna aktivitet passade barnen mycket bra. Eftersom dessa barn är vana vid att få utforska och lösa problem samt reflektera över vad som ska hända eller har hänt. Genom att vi diskuterade och skrev upp på vad en magnet fastnar på så repeterade vi även kunskap de erövrat tidiagre. Sedan tycker jag det är ett bra sätt att få en uppfattning om vilken vardagsförståelse barnen har. Dessa barn är mycket vetgiriga och intresserade när jag som förskollärare ger dem en utmaning. Och i detta fall gällde det om det fanns något magnetiskt ute på gården. I LPFÖ98 (rev 2010) står det att ” förskolläraren ska ansvara för attarbetet i barngruppen genomförs så att barnen – stimuleras och utmanas i sitt intresse för naturvetenskap och teknik”(s.13). Vilket jag tycker att jag lyckades med i denna aktivitet. Då en av pojkarna hävdade starkt att det fanns inget på gården där magneten kunde fastna. Han fick sedan med sig hela gruppen. Jag fick helt enkelt lyssna på deras argument och sedan bara säga att vi får ta reda på detta. Jag fann det mycket spännande att just en sådan sak som magneter bara kan fastna på saker inomhus i deras tankevärld. Vilken utmaning för mig som förskollärare att visa dem att så inte är fallet. Väl ute så blev det en överraskning för dem att det faktiskt fanns saker ute som magneten kan fastna på. Man riktigt såg att det liksom gick upp ett ljus för dem. Att aha det finns ju metall ute med...
Jag upplever att jag fick ut det jag ville av aktiviteten. Jag uppnådde mitt mål och syfte, vilket var att ge barnen en ökad kunskap om magneter. Men även visa att det finns material överallt som magneten kan fastna på. På så sätt vidgade jag deras kunskapsfält. 


Här ser vi hur barnen testar sig fram!

Referenser

 Utbildningsdepartementet (1998). Läroplan för förskolan: Lpfö98, reviderad 2010 Stockholm: Regeringskansliet. 


/ Jessica Vahlund grupp 4A

1 kommentar:

  1. Jag tror att det var det bästa du kunde göra, att säga till barnen att detta får vi undersöka, när barnen själva har en så stark övertygelse. Det var ju tur samtidigt annars hade det ju inte blivit en så lyckad utmaning. jag håller helt med dig om att barnen nu vidgat sin förståelse för magneter.

    SvaraRadera