lördag 21 april 2012



Teknik På min VFU- plats!



På min VFU- förskola jobbar de med teknik så mycket de hinner. Dom har både hammare och såg till barnen som de får spika och såga med, under personalens tillsyn. De får såga och hamra med spikar i både träplankor och stubbar som förskolan har inne på sin gård.

Lpfö89 reviderad 2010 förskolan ska sträva efter att varje barn ”Utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar”(Lpfö98 reviderad 2010) och ”Utvecklar sin förmåga att bygga, skapa, och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap” (Lpfö98 reviderad 2010). Detta syns på min VFU när pedagogerna låter barnen pröva nya vardagliga redskap. Förskolan använder också mycket overhead som barnen använder sig mycket av. Som nu under deras tema pinnar har de använt overhead för att få skugga på väggen så att de har kunnat måla av pinnen. De har även använt den till att måla av snäckskal, men dom har då haft snäckskalet på ett papper på overhead på ett papper för att sedan rita av det. Ginner & Mattsson,1996 skriver att ”Teknik är människans metod att tillfredsställa sina behov genom att använda fysiska föremål” S.21) barnen använder sig gärna utav luppar och förstoringsglas då de undersöker små kryp och detaljer på sina pinnar. Ett av barnen hade inte sett att pinnen som han undersökte hade små ränder på sig när han såg det utbröt han ett glatt rop att kolla va coolt, det är små ränder i min pinne.


Vid ett antal tillfällen har de även använt sig av en projektor för att förstora upp bokstäver och låta barnen skriva egna ord så det kommer upp på den vita duken allt för att barnen ska få lära sig att skriva på dator samt att lära sig hur bokstäver ser ut. De har även använt den till att barnen får göra skuggfigurer. Lärarna har visat hur man kan göra t.e.x en fjäril, en hund, mm med händerna. Tyvärr är den framme allt för lite. (Ginner &Mattsson,1996 skriver att” Teknik är användandet av maskiner, redskap och verktyg.” S.21)

Pedagogerna svarar mycket flitigt på frågorna som barnen ställer. Ibland söker de tillsammans på datorn i fall pedagogerna inte är helt hundra på vad de ska svara, de stöttar barnen i deras undersökande genom att ge dem följdfrågor som t.e.x hur kan du se? Hur många ben har spindeln. Detta går att göra för förskolan har en mycket bra miljö för naturvetenskap och teknik då gården är stor och det finns en liten skog som gör att det går att tittat på insekter eller pinnar med förstoringsglas och luppar samt såga och hamra utomhus. (Lpfö98 reviderad 2010) ”förskolan ska sträva efter att varje barn Utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap”.s.12

Barnen har även jobbat med lera för att forma olika saker. Målet var att få barnen att forma sina pinnar. En del av barnen gjorde olika stora bitar och la upp bredvid varandra för att få form på pinnen, andra bara rullade tills den blev lika lång.

Min slutsats är att min VFU-plats är mycket teknisk inriktad då de låter barnen undersöka flitigt och samtalar. Dom reflekterar barnens frågor som de tar tillvara på. Min VFU plats är inspirerad från Reggio Emilia och fångar gärna upp barnens idéer och arbetar utifrån dessa.

Referenser

Ginner & Mattsson. (1996). Teknik i skolan. Lund: Studentlitteratur AB.
Skolverket (2010). Läroplan för förskolan, Lpfö98,reviderad 2010. Stockhilm: Fritzes,

Av Daniel Strand 4b

1 kommentar:

  1. Kul att de använder overhead tillsammans med barnen. Har barnen funderat över hur den/luppen/projektorn fungerar? Dessa tre tekniska "uppfinningar" hjälper oss att förstora det vi vill titta på och i samtliga finns det konvexa linser, som kan ge upphov till nya upptäckter av tekniska lösningar och nytt tema någon gång.
    Positivt att läsa om en förskola där personalen tar vara på barnens funderingar och hjälper dem att utveckla sin förståelse.

    SvaraRadera