onsdag 4 april 2012

Teknik på min VFU Förskola!


 Teknik på VFU förskola!

De lärandemiljöer som finns och stödjer barns lärprocesser till teknik är olika beroende på individen. Men förenklat kan jag tycka att miljöer som barn medverkar i samt när barnen möter på olika sorters teknik. Teknik går att finna inom hem, samhället samt i förskolan. I boken Teknik i skolan finns det beskrivet att vikten är vi skapar nyfikenhet för tekniken och samt att det diskuteras av Ginner och Mattson(1996) diskuterar. Ginner har haft sitt fokus på är att göra flickor mer intresserade av teknik, men jag tänker att det faktiskt inte enbart är genusfråga riktad mot flickors intresse för teknik över lag, det är en genusfråga riktad mot pojkar. Det är fortfarande en hel del som bara tar för givet att pojkar är mer intresserade av teknik än flickor, och utifrån detta för jag frågan, Vad sänder det ut för signaler till de yngre barnen som är i förskolan? Bara för att det brukar vara pojkarna som har varit mera intresserade för tekniken, kan vi inte bara ta det för givet att det ska vara så nu.  Flickor kan också ha intresset för tekniken. Det är därför avgörande att vi som verkar i förskolan ser till vad individen har för intresse med mera.

Teknik aspekten som finns är något som enkelt förknippas med elektriska saker som exempelvis mobil, dator och hemelektronik. Ginner och Mattson (1996) menar att teknik är problemlösning samt att: ”Vi har en mängd teknik omkring oss, men tar den ofta för given och lägger knappt märke till den.” s, 16). Ginner och Mattsson (1996) menar att teknik är ”allt” som människan sätter mellan sig själv samt till sin/vår omgivning och att teknik är det vi tillämpar efter den kunskap vi har inom ämnet. Författarna beskriver hur naturvetenskapen ställer frågan om varför något är som det är och att frågan inom tekniken är hur man får det att fungera.

Den teknik som jag har sett på min VFU förskola är svår att beskriva och finna ord på. I grund och botten menar jag som citatet ovan att nästan allt runt omkring oss är teknik och att vi tar den för given att vi inte ser den.  På min VFU förskola finns det olika material på förskolan som ger barnen möjlighet till att utveckla sin teknik. I den inre miljön på förskolan finns olika typer av konstruktionsmaterial och dessa är byggklossar, lego och tågbana. Barnen får med hjälp av detta material möjlighet till att både konstruera och plocka isär vilket Ginner och Mattson (1996) menar är grundläggande principer inom tekniken.

Barnen har dockvagnar som de ofta leker med på olika sätt.  Barnen brukar bland annat lasta saker i dem för att kunna få med sig så mycket som det bara går utav leksaker ska som möjligt. Denna teknik kan vissa på att barnen tänker på olika problemlösningar. Problemet som kan uppstå är att barnen måst lära sig om hur mycket grejer som går att lasta i vagnen, utav att det blir för mkt och när barnet/en har kommit på hur mycket saker som går i vagnen har de nått problemlösningen. En annan sak som har med teknik att göra kan var när barnen ska ta på sig sina kläder, just genom detta tänker jag på att kläderna är gjorda av olika material/textiler som är skapta för olika ändamål, vissa kläder ska släppa igenom luft, för att barnen inte ska blir så varma. Medan andra kläder är skapta och tillverkade för att stå emot när det är dåligt väder ute. Om vi ser till när vi ska stänga jackan får vi använda oss av dragkedjor och dem klassas som teknisk uppfinning som hjälper oss att stänga igen våra kläder.
Utemiljön finns det staket runt gungorna och för att klara av att gå där måste barnen tillämpa en sorts teknik. Samt så har de en stor kulle som barnen kan gå uppför och nedför även här måste barnen tillämpa en viss teknik för att kunna gå i kullen. Även att klara av att cykla på cyklarna som finns måste barnen ha den rätta tekniken. Något som används flitigt utav barnen där jag är just sandlådan som också kan ses som en teknik pryl, då spaden som barnen använder sig av är ett redskap som ska underlätta för oss.

Så teknik med just dessa ögon är så mycket mera än bara de tekniska prylarna så som kamera, datorer med mera. Det gäller bara att öppna upp ögonen och se tekniken ur det rätta perspektivet, vilket gäller både mig och personalen som verkar på förskolan. Det kanske inte alls är vanligt att vi tänker på att teknik är just det som finns runt omkring oss och att vi möter på den flera gånger om dagen. Det gäller som sagt att vi öppnar upp just de ögon och ser de sakerna, för att sedan förmedla det till barnen, föräldrar och personal.


Referenser!

Ginner, T. & Mattsson, G. (red.) (1996). Teknik i skolan. Lund: Studentlitteratur.

Av Sandra Grupp 4a

1 kommentar:

  1. Bra att du uppmärksammar genusfrågan i förskolan! Du har visat att du verkligen tagit på dig dina teknikglasögon!

    SvaraRadera