onsdag 25 april 2012

Min aktivitet: Gravitation
Inledning: Vår grupp, valde fenomenet gravitation.  Vi valde att genomföra olika experiment att utföra.  Jag valde fem barn vid fösta tillfället. Tyvärr slutade ett av de barnen och vid flera tillfällen har några barn vart sjuka så, jag har tagit in andra barn i undersökandet.
Planering: Jag kommer att introducera en saga om sir Isaac Newton och om hur han fick ett äpple på huvudet och fundera på varför äpplet föll ner. Sagan gick så här: Det var en gång en man som var en professor och en vetenskapsman som en dag satt under ett äppelträd.  En dag föll det ner ett äpple på mannen vars namn var Isaac Newton och när äpplet föll på hans huvud fick han en tanke som var, varför ramlade äpplet ner på mig? Sagan lästes med hjälp av flanellbilder som jag gjort. Utifrån detta frågade jag barnen vad de tror hände och varför äpplet ramlade ner.  På så vis får jag barnens egna torier och hypoteser. Varför jag gör så här är för att barnen ska bli intresserade av gravitation och för att det är viktigt att barnen själva får ha egna teorier och våga ställa egna frågor. Ett försök att fånga barns intresse kan vara som Harlen (1996) skriver” Första steget är att vecka barnens intresse, och det gör vi genom att ge dem direkt kontakt med materialet de ska arbeta med.” (S.69)
Det jag menar med citatet är att jag som lärare måste ge barnen en chans att få upp sitt intresse för materialet jag använder.  Och övningarna vi gör.
Barnen skall även få pröva på olika experiment genom att tappa och kasta olika saker så som pappersbollar, bollar, stenar och pinnar eftersom de har pinnar i sitt tema just nu och detta är för att ta hänsyn till pågående aktiviteter de har på förskolan. Jag kommer även att använda ballonger som är knutna i snören som ska föreställa dragningskraften och de själva blir gravitationen.
Syfte: Barnen skall få en första insyn på gravitation och uppmuntras till att utforska, upptäcka och undersöka om gravitation.
Genomförande  
 Första tillfället
Jag började med att presentera min flanell sagan för hela gruppen genom att läsa upp den och samtidigt sätta upp flanell bilderna. Samtidigt frågade jag varför tror ni äpplet ramlade ner?  Denna fråga ställde jag för att jag ville veta om dom hade någon förförståelse. Svaren var att det var en mask som ville komma ner, äpplet vill inte sitta kvar, den ramlade ner från trädet, han kunde äta det och att det skulle ramla ner. Jag frågade vad händer om man hoppar då. Ett av barnen svarar man landar så här.  Tänk om man skulle släppa en toffla, tror ni då den faller. Här fick jag barnens förförståelse då de trodde att tofflan skulle falla till golvet. Men de visste inte varför.
Andra tillfället: Vi provar med olika sorters bollar alla håller bollarna över huvudet.  Vad tror ni sker om vi släpper bollarna.  Linda svarar den ramlar ner på golvet.  För vi släpper den. Barnen provar att släppa bollarna igen. De säger att de ramlar så som äpplet gjorde, den åker ju ner på huvudet. De minns sagan och att vi pratat om gravitationen.
Jag förklarar för barnen att när ni hoppar så är det gravitationen, dragningskraften som drar tillbaka er. Bengt hoppar och jag säger att dragningskraften drar tillbaka dig. Då säger Bosse jag har ju också dragningskraft. Bosse säger igen vi har dragningskraft, jorden har dragningskraft och här där vi står finns det också dragningskraft. Bosse säger dragningskraften finns där på golvet/marken. Vad var det som drog till sig bollarna. Dragningskraften skriker Bosse. Bosse börjar leka att vägen har en stors dragningskraft han orkar inte ta sig ifrån vägen. Här ser man att Bosse har börjat förstå det här med dragningskraft/gravitationen att det är en sorts kraft som drar oss mot marken.
Tredje tillfället
Vi återkommer först till bollar och jag frågade vad var det som hände när ni släppte bollen?
Den faller till golvet. För gravitationen tar den svarar Henrik.  Jag tar fram ballongerna som sitter i ett snöre. Ballongen representerar en boll och snöret representerar gravitationen men även dragningskraften. Vi började med att sitta på golvet och lade ballongen en bit ifrån oss för att sedan dra till oss ballongen som var knuten i ett snöre just för att visa dragningskraften. Vi märker att ballongen dras till oss när vi håller i snöret.  Jenny skriker jag har ju gravitation! Har du det Daniel frågar hon och hänger ballongen framför mig och ballongen dras mot mig! Du har en gravitation.  Jag frågar vad tror ni är starkast snöret eller gravitationen?  Pelle säger gravitationen för den landar på golvet.
Utvärdering
Barnen har tyckt att det varit intressant att pröva de olika momenten. Även jag har tyckt att detta fenomen har varit mycket roligt att arbeta med. Jag har förstått att begreppet gravitation är svårt för vissa barn. Medans andra barn klarar det galant. Barnen har förstått gravitationen på olika sätt och under olika moment. En av pojkarna förstod redan vid första försöket vad gravitationen var då han redan efter började leka att han inte kunde smita ifrån väggen efter som den var så stark.  En flicka förstod det genom att ballongen drogs mot henne när de dinglade framför henne och utropade. Jag ha Gravitation! (Lpfö98 reviderad2010) ”förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att urskilja, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap. (s.12).  Jag ser en tydlig lärprocess genom att barnen använder delvis sig själva och med hjälp av det material jag tagit fram. Harlen (1996) skriver att ” Här är lärarens huvudsaliga uppgift att förse barnen med lämpligt arbetsmaterial. Nästan vilka vardagliga småprylar kan användas,.” (s.23   Jag har även arbetat utifrån de individuella dimensionen genom att jag låtit barnen komma med egna tankar och idéer, den interpersonella dimensionen  där barnen lärt med varandra och oss vuxna pedagoger efter som de får idéer av varandra.  ( Elftröm, Nilsson, Sterner och Wehener-Godée (2008) skriver att ” vi tror dock att genom att barnen redan från de tidigaste åren i förskolan och skolan får tillfälle att arbeta, leka och utforska i små grupper så lär de sig att ta vara på varandras enskild akompetenser.” .(S.39) Samt den institutionella dimensionen där både jag och förskolan arbetat med att barnen ska få ett lärande genom det miljön och det jag bidragit med för material.
Referenser
Elfsrtröm, I, Nilsson, B. Sterner, L. Wehener- Godée. C. (2008) Barn och naturvetenskap-upptäcka, utforska, lära. Liber ab
Harlen. W.(1996). Våga språnget. Liber ab
Skolverket (2010). Läroplan, Lpfö98,reviderad 2010.Stocholm:Fritzes,
Av Daniel strand Grupp 4b

2 kommentarer:

  1. Vid första och andra tillfället, så behandlar du gravitationsbegreppet på, för barnen relevanta och tydliga sätt. Det blir lite mer problematiskt när du sedan använder vanliga uppblåsta ballonger. Tror du att barnen förstod att snöret endast var en symbol för gravitationen? Jag tänker här på att barnen uttryckte att de har gravitation, när ballongen dras upp mot dem. Här blir väl gravitationens riktning "åt fel håll"? Om du använt ballonger som svävat av sig själva, så hade kanske symboliken varit lite tydligare. Gravitation är precis som du skriver ett svårt och dessutom abstrakt begrepp, men med övningarna + flanellografsagan, så gjorde du det möjligt för barnen att få en viss kännedom om begreppet.

    SvaraRadera
  2. Okej då jag diskuterade detta med min handledare. Hon tyckte det var ett väldigt tydligt sätt att tydlig gör gravitationen, med hjälp av ballonegn och snöret. efter som det blev mer konkret sätt att vissa på. och jag tyckte barnen fick en bätter förståelse :)

    SvaraRadera