Norstedts svenska ordbok definierar
begreppet Teknik som följer: 1. System av avancerade produktions-
och utvinningsmetoder som i hög grad bygger på omvandling och utnyttjande av
naturens energiresurser. 2.
(ändamålsenligt) praktiskt tillvägagångssätt.
Teknik har alltså olika innebörder,
vad den används till och hur man kan använda den i olika praktiker. Thomas
Ginner och Gunilla Mattsson (1996) skriver i Teknik i skolan om hur tekniken kan användas i undervisning och var
den förekommer och hur. Ginner & Mattsson (1996) diskuterar olika
definitioner av Teknik och att man inte helt kan bestämma en definition och att
definitionen för teknik ändras med tiden (Ginner & Mattsson, 1996).
Ginner och Mattsson (1996) presenterar
åtta alternativ att diskutera om teknik. Dessa är:
- Teknik är användandet av maskiner, redskap och verktyg.
- Teknik är tillämpad naturvetenskap.
- Teknik är människans metoder att behärska naturen.
- Teknik är människans metoder att behärska den fysikaliska miljön.
- Teknik är människans metoder att tillfredsställa sina behov genom att använda fysiska föremål.
- Teknik är de metoder som används för att bearbeta råmaterial i syfte att öka dess användbarhet.
- Teknik är människans metoder att tillfredsställa sina önskningar genom att använda fysiska föremål.
- Teknik är all rationell, effektiv verksamhet.
Förskolans
läroplan: Lpfö 98, reviderad 2010, som i strävandemålen säger att förskolan ska
sträva efter att varje barn…
…
Tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya
sätt att förstå sin omvärld,
…
Utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel
teknik fungerar,
…
Utvecklar sin förmåga att bygga, skapa, och konstruera med hjälp av olika
tekniker, material och redskap.
Om jag sätter Ginner & Mattssons
(1996) diskussionsvinklar i relation med Läroplan för förskola, Lpfö 98,
reviderad 2010 ser jag att i förskolans strävande mål finns det en antydan till
det som diskussionerna kring teknik menar, framkommer som en konsekvens av
förskolans arbete kring teknik. Detta tror jag beror på att barn på förskolan
behöver en grund för ett tänk kring
teknik och inte en färdig kunskap om vad teknik är och innebär. Om barnen
får en färdig och fullt utvecklad kunskap om teknik är detta ett plus, men det
är viktigt att komma ihåg att förskolans mål är strävande mål och inte
uppnående mål.
På min VFU-plats arbetar dessvärre
inte personalen aktivt/medvetet med teknik, varken i vardagen eller om olika
tekniker när det gäller exempelvis skapande. Detta är vad personalen sagt till
mig när jag frågat, de påpekar dock att de hade velat arbeta mer med teknik.
Jag, som kommer utifrån, ser att förskolan arbetar mer med teknik än de själva
tror då de exempelvis presenterar och använder nya material i skapandet
relativt ofta, de uppmanar barnen till att utforska och ta reda på olika saker,
de visar hur man använder penslar, bestick, böcker, de ställer frågor till
barnen om hur de tror att tekniken fungerar och när barnen frågar om något som
berör teknik svarar förskolläraren utifrån sitt eget vetande. Jag tycker att en
del av barnens intressen och funderingar till teknik och olika tekniker
försvinner så vida de inte dyker upp vid matsituationen eller vid samlingar i
smågrupper. Ute på gården eller under den fria leken inne på avdelningen tar
inte förskollärarna till sig barnens frågor på samma sätt eller tar sig tid att
besvara eller stötta barnen i utforskandet. Detta tror jag beror på att miljön
inte erbjuder ett tillräckligt smidigt sätt att ta reda på svar och att
förskollärarnas kunskaper inte räcker till alltid. Att de inte arbetar särskilt
medvetet med teknik, tror jag beror på att förskolans aktuella uppdrag kretsar
kring språkutvecklingen och som vanligt att tiden inte räcker till. Detta är
synd då jag har märkt ett enormt intresse hos barnen för till exempel hur saker
och ting i deras vardag fungerar.
Det senaste intresset hos barnen har tillexempel
vart om min diktafån som jag har haft med på VFU platsen, vilket jag och barnen
har arbetat lite smått om när tillfälle erbjuds. Barnen har även upptäckt olika
sminkmetoder hos människor i deras vardag där jag har försökt förklara
sminkningens syfte och olika tekniker med hjälp av papper och penna. Detta, som
jag såg som ett ypperligt tillfälle för lärande, avisade de andra förskollärarna då de
ansåg att smink inte var ett lämpligt ämne för små barn. Detta håller inte jag
med om då tekniken och syftet till att vissa människor sminkade sig var centralt
och inte att förändra barnens utseende.
Det viktiga tror jag är för min
VFU-plats är för förskollärarna att få upp ögonen för vad barnen efterfrågar
och är intresserade av samt att försöka få in teknik i detta, även om det
kanske är riktat mot språk. Att medvetengöra tekniken och visa barnen, med sitt
eget intresse, att teknik är viktigt. Detta kommer, tror jag, resultera till att barnen
utvecklas till teknik-tänkande och användande människor!
Referenser:
Ginner & Mattsson. (1996). Teknik i skolan. Lund: Studentlitteratur AB.
Göteborgs universitet. (2003). Norstedts svenska ordbok. Göteborg: Norstedts Akademiska Förlag.
Referenser:
Ginner & Mattsson. (1996). Teknik i skolan. Lund: Studentlitteratur AB.
Göteborgs universitet. (2003). Norstedts svenska ordbok. Göteborg: Norstedts Akademiska Förlag.
//My Reinhold, 4b
Jag håller med dig om att barns tankar kring teknikbegreppet är viktiga. Än mer viktigt är att upptäcka tekniken i sina olika sammanhang vilket du berör lite allmänt i din text här ovan. Lite synd att förskolepersonalen inte ser tekniken i vardagen, som du ser. Här har du att arbeta med, som en inspiratör och kunskapsförebild.
SvaraRaderaKom intresset från barnen, när det gäller sminkmetoder? I så fall bör man ju besvara deras intresse. För att få in detta område som ett teknikområde, så måste det tex relatera till någon av definitionerna här ovan. Här blir syftet betydelsefullt. Gäller det hur man sminkar sig och varför (=ett socialt perspektiv) eller är det vad man använder när man sminkar sig (ex. hur fungerar ett läppstift, hur fungerar en ögonfransböjare = teknik), eller vad består läppstift, ögonskugga av (=kemi)