lördag 21 april 2012

Mitt arbete om fenomen gravitation på VFU

Planering: Detta projekt om fenomenet gravitation kommer innefatta ett flertal moment under fyra tillfällen. Projektet kommer att fortsätta i mitt språkprojekt men den delen redogör jag endast kort om i detta arbete. Barnen i projektet är 5-6 år och är en grupp på sex stycken barn.


Första momentet går ut på att intervjua barnen om vad de tror är anledningen till att saker faller ner och inte svävar iväg från jorden och hur de tror att det går till. För att visa vad jag menar med ”falla ner” har jag en fjäder som jag släpper ovanför deras huvuden och frågar dem vad det är fjädern gör. I detta moment presenteras även begreppet gravitation för dem så att de har ett ord att sätta på detta fenomen. I samband med presentationen av gravitation presenteras även Isaac Newton och historien om äpplet han fick i huvudet, som inspiration för barnen. De får även en uppgift som går ut på att påpeka och uppmana gravitationen på ställen eller i händelser de tror att den existerar.
I andra momentet repeterar vi vad gravitation innebär och barnen får för första gången ta del av och lära sig en ramsa med rim som jag själv kommit på:
Isaac Newton var en snubbe,
Som satt på sin stubbe.
Under ett träd han satt,
Med sin lagom stora hatt.
Ett äpple i huvudet han då fick,
Så han hem till sitt gick,
För att upptäcka gravitationen
Han fick av inspirationen. 
(My Reinhold, 2010)
I samband med ramsan får de även ta del av en illustration till ramsan som jag tecknat. I denna illustration står det med små fakta om Isaac Newton. Efter en genomgång av ramsan följer ett exempel på hur man kan tydliggöra gravitationen med hjälp av en jordglob, sugrör och ett äpple (en röd pärla i ett större, genomskinligt sugrör, som kan dras igenom med en fiskelina). Detta förklaras för barnen, genom mig, att gravitation kan man tänka sig är att jorden och alla saker på jorden (massa) har sugrör på sig, och ju tyngre en sak är desto fler sugrör har den. Sugrören ”suger” tag i varandra och den tyngsta som har fler sugrör och starkare ”sugförmåga” drar till sig den andra saken. Att dra i fiskelinan så att pärlan drogs neråt jordgloben tydliggjorde att den lättare massan drogs mot den tyngre. Barnen ska även hoppa upp och ner för att demonstrera att vi (människor) kan lämna marken och ”trotsa” gravitationen med sin egen kraft men att vi dras ner igen för att jordens kraft är starkare, då den är tyngre.  
Tredje momentet går ut på att repetera, läsa ramsan och barnen får förklara för mig (som har glömt vad gravitation var), detta för att de själva ska tänka efter, komma ihåg och öva sig i att förklara. I detta visar de vad har lärt sig. Detta följs upp med att barnen ska få måla och skriva gravitation. De får papper och penna för att få ner på papper hur gravitation går till eller vad det är. Sedan hjälps de åt att skriva GRAVITATION på pappret.
Fjärde momentet går ut på att måla med hjälp av gravitation. Detta gör vi med så kallad marmoreringsfärg. Då har man en plåt med vanligt vatten i och droppar sedan denna speciella färg i vattnet, placerar ett papper på och lyfter upp. På pappret bildas mönster i olika färger. Gravitationen är när färgen droppar ner på vattnet, vilket barnen ska säga vid varje droppe.
Barnens teckningar och målningar dokumenteras och sätts upp på en tema vägg: gravitation. Barnen har även fått beskriva och förklara sina teckningar i text som även den sätts upp i samband med teckningarna.
Syfte: Mitt syfte med projektet är att barnen ska bli medvetna om gravitation och dess innebörd samt förstå hur detta fungerar, i den mån de klarar av. Jag vill även att de ska lära sig följande begrepp: Isaac Newton och gravitation.
Mål: Förskolan ska sträva efter att varje barn:

  • Utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om […] fysikaliska fenomen,
  • Utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap (Läroplan för förskola, Lpfö 98, reviderad 2010).

Genomförande av andra momentet: Som nämnt ovan repeterade vi vad vi hade sagt i första momentet och följde upp med att introducera en ramsa om hur Isaac Newton, som är känd för att ha upptäckt hur vi än idag, i stort sätt, förklarar gravitation. När jag först tog fram jordgloben som var full med sugrör skrattade barnen och undrade vad det var. Jag förklarade, som nämn ovan, och barnen fick själva dra i fiskelinan så att pärlan drogs mot jordgloben inne i sugröret. För att barnen inte skulle tror att det var just sugrör som är gravitation visade jag på ett av barnen att det är likadan på dem, fast man inte ser sugrören. De kände på sina kroppar och kom på att det inte heller kändes. De frågade om olika saker om de också ”hade gravitation”. Barnen påpekade för mig att fåglar faller ju inte men då ställde jag frågan: Vad händer om fågeln inte flaxar med vingarna? Barnen svarade ”Då faller den! Då är det gravitation!”. Vi läste ramsan tillsammans flera gånger, hoppade upp och ner och frågade och påpekade gravitation för varandra.
Utvärdering: Jag tycker att projektet har vart intressant att arbeta med och att barnen hade så många och utvecklande tankar bidrog med att de lärde sig. En dag ute på förskolans gård hörde jag ett av barnen säga till ett annat: ”Kolla gravitation! Det är gravitation när sanden rinner neråt… Men vi försöker ju gräva upp sanden ur hålet!”. Detta tyder på att det har förstått vad gravitation är och att det kan ställa till det för dem ibland. Det märktes hos de mindre barnen att även dem hade snappat upp begreppet gravitation och några av dem förstod vad det var (i stora drag). Elfström, Nilsson, Sterner och Wehner-Godée (2008) skriver om hur lärare kan fånga fysikaliska fenomen i barns lek, exempelvis när de gungar på en gungbräda. De skriver om tyngdkraften och om Isaac Newtons upptäckt om jordens dragningskraft (gravitation). ”Tyngdkraften är den kraft som verkar mellan två kroppar som befinner sig på avstånd från varandra” (Elfström et al., 2006. S. 153). Detta förklarade jag med pärlan i sugröret och med barnens egna kroppar samt att uppmuntra dem att se gravitationen där den inträffade extra tydligt. Sugrörs idén fick jag från Lilla boken med stora tankar om naturvetenskap av Peter Moore (2007) i kapitlet om Isaac Newton. Jag anser att syftet med projektet är uppnått i större mån än jag väntat då barnen använder begreppet ständigt, de är intresserade av Isaac Newton, som ofta förekommer i deras lek. Även i mitt språkprojekt framkommer barnens kunskaper om gravitationen då att falla, tappa, kasta och så vidare är centrala händelser i boken som de skriver.
Referenser:
Elfström, I., Nilsson, B., Sterner, L., Wehner-Godée, C. (2007). Barn och naturvetenskap-upptäcka, utforska, lära (5. Uppl). Stockholm: Liber AB.
Moore, P. (2007). Lilla boken med stora tankar om naturvetenskap. Västerås: ICA Bokförlag
Utbildningsdepartementet. (2010). Läroplan för förskolan: Lpfö98 (reviderad 2010). Stockholm: Regeringskansliet.
//My Reinhold, 4b


1 kommentar:

  1. Ja jag har tydligen råkat hoppa över ditt inlägg, vilket absolut inte var meningen. Här kommer några tankar utifrån genomläsningen; Så bra att jorden med sugrören kunde hjälpa barnen att utveckla deras förståelse. Gravitationen är ju ett lite knepigt begrepp eftersom själva fenomenet är så abstrakt. Du har gjort det konkret för barnen, genom att de fått använda sina vardagserfarenheter/aktiviteter,som du satt ord på åt dem. Det är en utmärkt utvärdering, du fått. när barnen spontat använder begreppet i relevanta sammanhang. Då har de förstått!

    SvaraRadera