Första
momentet går ut på att intervjua barnen om vad de tror är anledningen till att
saker faller ner och inte svävar iväg från jorden och hur de tror att det går
till. För att visa vad jag menar med ”falla ner” har jag en fjäder som jag
släpper ovanför deras huvuden och frågar dem vad det är fjädern gör. I detta
moment presenteras även begreppet gravitation för dem så att de har ett ord att
sätta på detta fenomen. I samband med presentationen av gravitation presenteras
även Isaac Newton och historien om äpplet han fick i huvudet, som inspiration
för barnen. De får även en uppgift som går ut på att påpeka och uppmana
gravitationen på ställen eller i händelser de tror att den existerar.
I andra momentet repeterar vi vad gravitation innebär och barnen får för första gången ta del av och lära sig en ramsa med rim som jag själv kommit på:
I andra momentet repeterar vi vad gravitation innebär och barnen får för första gången ta del av och lära sig en ramsa med rim som jag själv kommit på:
Isaac Newton var
en snubbe,
Som satt på sin
stubbe.
Under ett träd
han satt,
Med sin lagom
stora hatt.
Ett äpple i
huvudet han då fick,
Så han hem till
sitt gick,
För att upptäcka
gravitationen
Han fick av
inspirationen.
(My Reinhold, 2010)
I
samband med ramsan får de även ta del av en illustration till ramsan som jag
tecknat. I denna illustration står det med små fakta om Isaac Newton. Efter en
genomgång av ramsan följer ett exempel på hur man kan tydliggöra gravitationen
med hjälp av en jordglob, sugrör och ett äpple (en röd pärla i ett större,
genomskinligt sugrör, som kan dras igenom med en fiskelina). Detta förklaras
för barnen, genom mig, att gravitation kan man tänka sig är att jorden och alla
saker på jorden (massa) har sugrör på sig, och ju tyngre en sak är desto fler
sugrör har den. Sugrören ”suger” tag i varandra och den tyngsta som har fler
sugrör och starkare ”sugförmåga” drar till sig den andra saken. Att dra i
fiskelinan så att pärlan drogs neråt jordgloben tydliggjorde att den lättare
massan drogs mot den tyngre. Barnen ska även hoppa upp och ner för att
demonstrera att vi (människor) kan lämna marken och ”trotsa” gravitationen med sin
egen kraft men att vi dras ner igen för att jordens kraft är starkare, då den
är tyngre.
Tredje
momentet går ut på att repetera, läsa ramsan och barnen får förklara för mig
(som har glömt vad gravitation var), detta för att de själva ska tänka efter,
komma ihåg och öva sig i att förklara. I detta visar de vad har lärt sig. Detta
följs upp med att barnen ska få måla och skriva gravitation. De får papper och
penna för att få ner på papper hur gravitation går till eller vad det är. Sedan
hjälps de åt att skriva GRAVITATION på pappret.
Fjärde
momentet går ut på att måla med hjälp av
gravitation. Detta gör vi med så kallad marmoreringsfärg. Då har man en plåt
med vanligt vatten i och droppar sedan denna speciella färg i vattnet, placerar
ett papper på och lyfter upp. På pappret bildas mönster i olika färger.
Gravitationen är när färgen droppar ner på vattnet, vilket barnen ska säga vid
varje droppe.
Barnens
teckningar och målningar dokumenteras och sätts upp på en tema vägg:
gravitation. Barnen har även fått beskriva och förklara sina teckningar i text
som även den sätts upp i samband med teckningarna.
Syfte: Mitt syfte med projektet är att
barnen ska bli medvetna om gravitation och dess innebörd samt förstå hur detta fungerar,
i den mån de klarar av. Jag vill även att de ska lära sig följande begrepp:
Isaac Newton och gravitation.
Mål: Förskolan ska
sträva efter att varje barn:
- Utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om […] fysikaliska fenomen,
- Utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap (Läroplan för förskola, Lpfö 98, reviderad 2010).
Genomförande av andra momentet: Som nämnt ovan
repeterade vi vad vi hade sagt i första momentet och följde upp med att
introducera en ramsa om hur Isaac Newton, som är känd för att ha upptäckt hur
vi än idag, i stort sätt, förklarar gravitation. När jag först tog fram
jordgloben som var full med sugrör skrattade barnen och undrade vad det var.
Jag förklarade, som nämn ovan, och barnen fick själva dra i fiskelinan så att
pärlan drogs mot jordgloben inne i sugröret. För att barnen inte skulle tror
att det var just sugrör som är gravitation visade jag på ett av barnen att det
är likadan på dem, fast man inte ser sugrören. De kände på sina kroppar och kom
på att det inte heller kändes. De frågade om olika saker om de också ”hade
gravitation”. Barnen påpekade för mig att fåglar faller ju inte men då ställde
jag frågan: Vad händer om fågeln inte flaxar med vingarna? Barnen svarade ”Då
faller den! Då är det gravitation!”. Vi läste ramsan tillsammans flera gånger, hoppade
upp och ner och frågade och påpekade gravitation för varandra.
Utvärdering: Jag tycker att
projektet har vart intressant att arbeta med och att barnen hade så många och utvecklande
tankar bidrog med att de lärde sig. En dag ute på förskolans gård hörde jag ett
av barnen säga till ett annat: ”Kolla gravitation! Det är gravitation när
sanden rinner neråt… Men vi försöker ju gräva upp sanden ur hålet!”. Detta
tyder på att det har förstått vad gravitation är och att det kan ställa till
det för dem ibland. Det märktes hos de mindre barnen att även dem hade snappat
upp begreppet gravitation och några av dem förstod vad det var (i stora drag). Elfström,
Nilsson, Sterner och Wehner-Godée (2008) skriver om hur lärare kan fånga
fysikaliska fenomen i barns lek, exempelvis när de gungar på en gungbräda. De
skriver om tyngdkraften och om Isaac Newtons upptäckt om jordens dragningskraft
(gravitation). ”Tyngdkraften är den kraft som verkar mellan två kroppar som
befinner sig på avstånd från varandra” (Elfström et al., 2006. S. 153). Detta
förklarade jag med pärlan i sugröret och med barnens egna kroppar samt att
uppmuntra dem att se gravitationen där den inträffade extra tydligt. Sugrörs
idén fick jag från Lilla boken med stora
tankar om naturvetenskap av Peter Moore (2007) i kapitlet om Isaac Newton. Jag
anser att syftet med projektet är uppnått i större mån än jag väntat då barnen
använder begreppet ständigt, de är intresserade av Isaac Newton, som ofta
förekommer i deras lek. Även i mitt språkprojekt framkommer barnens kunskaper
om gravitationen då att falla, tappa, kasta och så vidare är centrala händelser
i boken som de skriver.
Referenser:
Elfström,
I., Nilsson, B., Sterner, L., Wehner-Godée, C. (2007). Barn och naturvetenskap-upptäcka, utforska, lära (5. Uppl).
Stockholm: Liber AB.
Moore,
P. (2007). Lilla boken med stora tankar
om naturvetenskap. Västerås: ICA Bokförlag
Utbildningsdepartementet.
(2010). Läroplan för förskolan: Lpfö98 (reviderad 2010). Stockholm:
Regeringskansliet.
//My Reinhold, 4b
Ja jag har tydligen råkat hoppa över ditt inlägg, vilket absolut inte var meningen. Här kommer några tankar utifrån genomläsningen; Så bra att jorden med sugrören kunde hjälpa barnen att utveckla deras förståelse. Gravitationen är ju ett lite knepigt begrepp eftersom själva fenomenet är så abstrakt. Du har gjort det konkret för barnen, genom att de fått använda sina vardagserfarenheter/aktiviteter,som du satt ord på åt dem. Det är en utmärkt utvärdering, du fått. när barnen spontat använder begreppet i relevanta sammanhang. Då har de förstått!
SvaraRadera