tisdag 1 maj 2012


Undervisningsmoment av Kimberly Mikszath – Gravitation



Planering

Jag har planerat att använda en stor bok som jag har skapat samt en sång som jag har skrivit om gravitation som en inledning till begreppet.  Jag ska ha samling med hela gruppen som består av 15 stycken barn mellan 3 och 5 år gammal. (Moment 1) Efter det ska vi dela up gruppen och göra experiment (Moment 2) och ett konst moment (Moment 3).

Syfte

Mitt syfte med projekten är att barnen lär sig ordet gravitation och börja få en förståelse av begreppet.  Jag vill också att barnen lär sig att jorden går runt solen.

Mål

Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverka varandra (Läroplan för förskola, Lpfö 98, reviderad 2010).

Genomförande

Moment 1

Jag började samlingen där jag läser min stora bok om gravitation.  Boken innehåller texten till en sång som vi sjunger tillsammans som heter ” Sitt inte under äppelträdet”. Texter är så här:

                      ”Sitt inte under äppelträdet
                      Äpplen faller på dig
                      Äpplen faller på dig
                      Äpplen faller på dig
                      Nej! Nej! Nej!
                      Sitt inte under äppelträdet
                      Äpplen faller på dig
                      Det kallas Gravitation.”

Boken hade en kort sammanfattning av Isaac Newtons historia om upptäckningen av gravitation.  Boken var interaktiv för att barnen kunde snurra en bild av jorden runt solen.  Vi testade lite med gravitation när barnen fick hoppa högt och se om de kunde stanna kvar i luften. 

Jag frågade varför saker faller ner till märken.  En pojke svarade att det var för att de är tunga.  Vi diskuterade och provade lite med en pingis boll som inte är tung och bubblor som inte är tunga heller.  Barnen säger då att så småningom faller även bubblor ner.

Moment 2

Jag gjorde ett gravitationsexperiment ute med två grupper – en grupp med 7 barn och en grupp med 8 barn.  Barnen stod på klatterstället och vi diskuterade gravitation som en kraft som drar saker till jorden.  Jag hade med mig en stor påse med olika föremål som vi skulle tappa och jämföra.  Föremålen som vi testade var:

                      Stor boll och liten boll
                      Bad svamp och köksvamp
                      Bomull boll och sten
                      Luftballong och vattenballong

Alla i grupperna gissade vad som kommer att hända när vi tappar sakerna.  De gissade var föremålen skulle landa på marken eller om de skulle flygga iväg istället.

Barnen jobbade i par med att tappa föremål tillsammans.  Vi gjorde det flera gånger så att alla kunde se.

Moment 3

För att vara kreativa med begreppet, hade vi ett konst moment där barnen fick måla utan penslar. Istället använde vi kulor, färg och en kartong.  Jag jobbade med 4 barn i taget och repeterade samma moment tills alla barnen fått göra det.  Barnen fick välja vilken storlek kula och vilken färg de ville ha.  Vi doppade kulorna i färg och släppte dem sedan på papper i en kartong.  När man lutar kartongen så är det gravitation som drar kulan runt på papper och målar det.

Utvärdering

Jag tycker att projektet var intressant och roligt för barnen.  I början var det svårt att uttala ”gravitation”, men efter sången och boken kunde de alla säga det.  Barnen fortsatte att använda ordet även efter projektet, till exempel när vi satt runt matbordet sade en flicka att ”gravitation har dragit ner ris på min kjol!”  Efter det pratade alla barnen om olika saker som gravitationen har dragit ner.

Flera barn har sången ”Sitt inte under äppelträdet” som önskesång under samlingen.  De har läst boken flera gånger själva och 3 flickor har tillverkat sina egna små individuella böcker om gravitation.

När förskoleläraren frågade dem om planeter och varför de är var de är fick barnen nytta av vad de lärde sig.   Några barn svarade på en gång ” Gravitation!”. Från min bok har barnen lärt sig att gravitation håller planeter och månen på plats.  De har lärt sig att ”Jordens tyngdkraft påverkar inte bara oss här på jordytan utan också månen.” ( Elftröm, Nilsson, Sterner och Wehener-Godée (2008).

Totalt sett var jag nöjd med projektet. Det fanns några föräldrar som diskuterade med mig att det var bra att barnen redan fått lära sig begreppet gravitation.

Även om alla barnen kan säga ordet gravitation, tror jag dock inte att alla förstår begreppet.  De barnen som är lite äldre har bättre förklaring av det, men inte de som är yngre.  En flicka som är 3 år lekte på klätterstället flera veckor efter projektets slut och sa ”gravitation!” När jag frågade ”vad är gravitation för någonting” kunde hon inte svara.  Det är klart att hon kommer ihåg experiment som vi gjorde men inte vad det betyder.  Men hon kan uttala ordet i alla fall. J

Referenser

Elfström, I, Nilsson, B. Sterner, L. Wehner- Godée. C. (2008) Barn och naturvetenskap-upptäcka, utforska, lära. Liber ab

Skolverket (2010). Läroplan, Lpfö98,reviderad 2010. Stockholm:Fritzes,





Bilagor

Bild 1 visar barnen när de läser den stora boken och snurra jorden runt solen.

Bild 2 visar gravitation målningar som barnen har gjort.



/Kimberly Mikszath grupp 4b
Bild 1


Bild 2

1 kommentar:

  1. Bra att du hittade en så bra utmaning för pojken som ansåg att tunga saker faller till marken!
    Att kunna uttala begreppet gravitation är också en kunskap. Eftersom flickan ändå deltagit i experimenten, så har hon fått erfarenheter som kan hjälpa henne nästa gång hon möter begreppet.
    Barn är smarta, tänk så mycket de kan skylla på gravitationen nu, när något blir tokigt,som utspilld mjölk tex! :-)


    ”gravitation har dragit ner ris på min kjol!”

    En flicka som är 3 år lekte på klätterstället flera veckor efter projektets slut och sa ”gravitation!” När jag frågade ”vad är gravitation för någonting” kunde hon inte svara. Det är klart att hon kommer ihåg experiment som vi gjorde men inte vad det betyder. Men hon kan uttala ordet i alla fall.
    Bra att du testade "kul"- teckning. Här fick kanske barnen ytterligare en förstärkning av begreppet, när de såg att kulan strävade neråt.

    SvaraRadera