Min planering/genomförande/utvärdering av aktivitet:
Planering:
Detta var tredje gången som vi arbetade med magneter, de
tidigare gångerna har vi testat på och känt hur magneternas dragningskraft är
mot varandra och hur de attraherar och repellerar. Denna gång valde jag att gå
ett steg längre och utforska vad för olika saker som magneten drar sig till och
tycker om, detta valde jag att utföra som en ”fiskedamm”.
Aktiviteten kommer att utföras under förmiddagen den 13/3 med de
äldsta barnen på avdelningen som jag tidigare valt ut som en grupp. Det är fyra
stycken barn som är mellan 2,5 – 3 år, aktiviteten kommer att äga rum vid ett
runt matbord som jag tidigare haft som ”magnetbord”. Innan aktiviteten kommer
jag att förbereda genom att göra varsina fiskespön till de fyra barnen med
hjälp av en blompinne, tråd, klet och en magnet som i detta fall är kroken. Jag
lägger sedan på ett blått nät tyg för att få in en havskänsla och fånga deras
intresse. Jag kommer sedan att lägga upp olika saker som jag har med mig dels
hemifrån och även plockat från avdelningen, saker som de känner igen och själva
kommer i kontakt med, (sax, penna, papper, metallhalsband, hårspännen med
mera). När alla saker är utspridda läggs ett grönt lakan över sakerna som jag
tidigare använt mig av för att skapa lite spänning och få sakerna att bli
tydligare, det har även blivit en symbol för magnettemat. Anledningen till att
jag lägger på lakanet på sakerna är till största del för att den symboliserar
vad vi ska göra men även för att fokus inte ska vara på sakerna med en gång
utan på mig.
Jag kommer under aktivitetens gång att börja med att
repetera vad vi pratat om tidigare och även visa för dem hur magneterna dras
till/från varandra innan jag berättar om vad som är dagens aktivitet och att
magneterna även kan dras till andra saker som finns runt omkring oss. Jag ger
dem sedan var sitt fiskespö som de sedan ska använda för att fiska upp de olika
sakerna på bordet, de sakerna som magneten tycker om läggs i en hög och det
andra i en hög vilket vi sedan kommer att prata om varför det blir som det
blir.
Mål: Målet med
aktiviteten var baserat till tekniken, hur magneten fungerar. ”Utvecklar sin
förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar.”
(Lpfö98 reviderad 2010, s.12)
Genomförande:
Jag tog med mig tre av de fyra barn som var tänkt skulle
vara med på aktiviteten. Det fjärde barnet ville inte vara med utan hade
bestämt sig för att hon skulle gå ut som de andra i barngruppen gjorde, vilket
jag tog hänsyn till. De andra satte sig på varsina stolar och jag började med
att repetera och fråga dem vad en magnet var då en flicka den som tidigare
svarat att de finns i himlen sa att det är som leksakstågen. Jag uppmuntrade
henne om att magneter finns på leksakstågen och de gör att de fastnar mot
varandra. Efter att jag lett dem in på att magneten även kan dra sig till andra
saker så berättar jag att vi nu ska ha en fiskedamm och se om vi kan få napp av
alla de saker som ligger under lakanet. Jag delade ut fiskespöna och tog bort
lakanet så de fick se de olika sakerna. Jag bad dem att ställa sig upp för att
underlätta för dem och sa även att de kunde lägga alla saker som de fick napp på
sina stolar. Sedan fick de använda sina fiskespön och fiska upp något från
bordet. Anna som är den äldsta flickan i gruppen siktade in sig på halsbandet
direkt och fick napp, sedan lade hon det på sin stol. Sedan var det Victorias
tur och hon försökte med en krita som låg närmast, hon försökte om och om igen
sedan använde hon handen och satte fast kritan på kletet och sa förvånat ”Nu
fastnade den!!” Jag uppmanade henne till att försöka igen och se om den svarta
ytan(magneten) ville fastna på kritan. Hon insåg att den inte ville och lade tillbaka
kritan på bordet. Nu var det Lindas tur, hon tog också det som var närmast
vilket var en sax, den fastnade direkt och hon ville fortsätta med nästa sak.
Jag berättade att det var Annas tur, sedan flöt det på så att alla metallsaker
var borta från bordet och alla hade fiskat upp några var. Jag lade sedan ihop
alla saker som inte fastande på magneten i en ”hög” på bordet och bad sedan
alla att lägga sina saker som de hade på stolarna i en egen hög bredvid den
andra högen. Jag frågade sedan varför bara de sakerna som låg i den ena högen
fastnade på magneten och inte de andra. De tittade en stund på dem samtidigt
som de Linda började plocka i högarna och testa igen med magneten, hon försökte
med en plastkniv och jag tog då fram en metallkniv och uppmanade henne till att
se vilken som fastnade. Jag visade sedan med besticken och Anna påpekade att
den vill bara med den riktiga kniven vilket ledde in till att jag förklarade
att den är av metall och det tycker magneten om. Berättade att alla saker som
ni fiskade upp är av metall och är sådant som magneten drar sig till. De lyssnade
en stund men tappade sedan koncentrationen så jag avbröt när en av flickorna
började röra sig ifrån bordet och bad dem hjälpa mig att plocka ihop alla
saker.
Utvärdering:
Aktiviteten kändes som en bra och passande aktivitet för
barnen då jag valde att sätta leken i fokus och ändå ha lärandet som en grund.
För att få med målet och syftet med min aktivitet som faktiskt var att få en
förståelse eller i alla fall bli uppmärksammade om magnetens egenskaper och hur
tekniken kommer in i vår vardag krävdes en typ av lärande. Lek är något som
barnen kommer i kontakt med i allt de gör under dagen och är en central del som
vävs in i lärandet. I läroplanen står det att ”barn söker och erövrar kunskap genom lek, socialt samspel, utforskande
och skapande, men också genom att iaktta, samtala och reflektera”(Lpfö98
reviderad 2010, s.9), vilket synlig gjordes i min aktivitet då min ide var att
skapa ett lärande tillfälle utifrån en lek och genom praktiskt arbete fick de
möjlighet att utforska och även iaktta varandras handlingar och tankar. Man
märkte tydlig skillnad på barnen då den äldre flickan hade lättare för att
vänta på sin tur och siktade hela tiden in sig på metallföremålen, som att hon
uppmärksammade likheterna på bordet från det att hon plockade upp halsbandet
med magneten, att det finns fler saker som har den silvriga färgen. Man märkte
även efteråt när jag visade med besticken att hon förstått att magneten bara
tyckte om metallföremålen. Detta är en form av lärandeprocess som har byggts
upp genom att hon själv har fått testa och kanske även har med sig tidigare
reflektioner. Elfström m.fl (2008)inleder sin bok med att påpeka att småbarn
lär sig bäst genom att själva få utforska, undersöka och experimentera sig fram
till olika saker. De andra flickorna tog främst de sakerna som var närmast dem,
och hade lite svårare för att koncentrera sig. Jag tror att tiden kunde vara en
faktor till att de blev lite oroliga och fick ”myror i brallan”, meningen var
från början att jag skulle ha min aktivitet på morgonen innan frukten som jag
tidigare haft vilket jag fick ändra på då pedagogerna bestämt att alla skulle
till skogen på morgonen. Jag hade min aktivitet efter skogspromenaden och innan
lunchen då flera av dem säkert var hungriga, åldern och mognaden kan även ha varit
en bidragande orsak då det faktiskt skiljer 7 månader mellan Anna som var äldst
och den andra två flickorna.
Referenser:
Elfström,I.,Nilsson,B.,Sterner,L. och Wehner-Godee,C.(2008).Barn och naturvetenskap-upptäcka,utforska,lära.Stockholm:Liber
Utbildningsdepartementet (1998). Läroplan för förskolan: Lpfö98, reviderad
2010 Stockholm: Regeringskansliet.
/Elin Jansson Grupp 4a
Bra att du tar ett moment/en egenskap i taget, så att barnen hinner tänka och förhoppningsvis och lära känna magnetens egenskaper. När du pratar med barnen om de olika högarnas material, så hjälper du barnen på ett konkret sätt att benämna och kanske förstå de viktiga skillnaderna på materialen.
SvaraRaderaEtt tips till nästa gång; Lägg med några "silvriga" föremål som inte är av metall, ifall det är några barn som förknippar metall med silvrig färg.