fredag 30 mars 2012


Min planering/genomförande/utvärdering av aktivitet:

Planering:
Detta var tredje gången som vi arbetade med magneter, de tidigare gångerna har vi testat på och känt hur magneternas dragningskraft är mot varandra och hur de attraherar och repellerar. Denna gång valde jag att gå ett steg längre och utforska vad för olika saker som magneten drar sig till och tycker om, detta valde jag att utföra som en ”fiskedamm”.

Aktiviteten kommer att utföras under förmiddagen den 13/3 med de äldsta barnen på avdelningen som jag tidigare valt ut som en grupp. Det är fyra stycken barn som är mellan 2,5 – 3 år, aktiviteten kommer att äga rum vid ett runt matbord som jag tidigare haft som ”magnetbord”. Innan aktiviteten kommer jag att förbereda genom att göra varsina fiskespön till de fyra barnen med hjälp av en blompinne, tråd, klet och en magnet som i detta fall är kroken. Jag lägger sedan på ett blått nät tyg för att få in en havskänsla och fånga deras intresse. Jag kommer sedan att lägga upp olika saker som jag har med mig dels hemifrån och även plockat från avdelningen, saker som de känner igen och själva kommer i kontakt med, (sax, penna, papper, metallhalsband, hårspännen med mera). När alla saker är utspridda läggs ett grönt lakan över sakerna som jag tidigare använt mig av för att skapa lite spänning och få sakerna att bli tydligare, det har även blivit en symbol för magnettemat. Anledningen till att jag lägger på lakanet på sakerna är till största del för att den symboliserar vad vi ska göra men även för att fokus inte ska vara på sakerna med en gång utan på mig.

Jag kommer under aktivitetens gång att börja med att repetera vad vi pratat om tidigare och även visa för dem hur magneterna dras till/från varandra innan jag berättar om vad som är dagens aktivitet och att magneterna även kan dras till andra saker som finns runt omkring oss. Jag ger dem sedan var sitt fiskespö som de sedan ska använda för att fiska upp de olika sakerna på bordet, de sakerna som magneten tycker om läggs i en hög och det andra i en hög vilket vi sedan kommer att prata om varför det blir som det blir.

Syfte: Mitt syfte med aktiviteten var att få barnen till att bli uppmärksammade på att vissa saker tycker magneten om(attraherar) och vissa saker tycker inte magneten om(repellerar). Jag ville skapa en rolig stund för barnen samtidigt som det kan vara ett lärande tillfälle då de upptäcker att magneten bara tycker om vissa saker på bordet.(Metallföremålen)

Mål: Målet med aktiviteten var baserat till tekniken, hur magneten fungerar. ”Utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar.”
(Lpfö98 reviderad 2010, s.12)

Genomförande:
Jag tog med mig tre av de fyra barn som var tänkt skulle vara med på aktiviteten. Det fjärde barnet ville inte vara med utan hade bestämt sig för att hon skulle gå ut som de andra i barngruppen gjorde, vilket jag tog hänsyn till. De andra satte sig på varsina stolar och jag började med att repetera och fråga dem vad en magnet var då en flicka den som tidigare svarat att de finns i himlen sa att det är som leksakstågen. Jag uppmuntrade henne om att magneter finns på leksakstågen och de gör att de fastnar mot varandra. Efter att jag lett dem in på att magneten även kan dra sig till andra saker så berättar jag att vi nu ska ha en fiskedamm och se om vi kan få napp av alla de saker som ligger under lakanet. Jag delade ut fiskespöna och tog bort lakanet så de fick se de olika sakerna. Jag bad dem att ställa sig upp för att underlätta för dem och sa även att de kunde lägga alla saker som de fick napp på sina stolar. Sedan fick de använda sina fiskespön och fiska upp något från bordet. Anna som är den äldsta flickan i gruppen siktade in sig på halsbandet direkt och fick napp, sedan lade hon det på sin stol. Sedan var det Victorias tur och hon försökte med en krita som låg närmast, hon försökte om och om igen sedan använde hon handen och satte fast kritan på kletet och sa förvånat ”Nu fastnade den!!” Jag uppmanade henne till att försöka igen och se om den svarta ytan(magneten) ville fastna på kritan. Hon insåg att den inte ville och lade tillbaka kritan på bordet. Nu var det Lindas tur, hon tog också det som var närmast vilket var en sax, den fastnade direkt och hon ville fortsätta med nästa sak. Jag berättade att det var Annas tur, sedan flöt det på så att alla metallsaker var borta från bordet och alla hade fiskat upp några var. Jag lade sedan ihop alla saker som inte fastande på magneten i en ”hög” på bordet och bad sedan alla att lägga sina saker som de hade på stolarna i en egen hög bredvid den andra högen. Jag frågade sedan varför bara de sakerna som låg i den ena högen fastnade på magneten och inte de andra. De tittade en stund på dem samtidigt som de Linda började plocka i högarna och testa igen med magneten, hon försökte med en plastkniv och jag tog då fram en metallkniv och uppmanade henne till att se vilken som fastnade. Jag visade sedan med besticken och Anna påpekade att den vill bara med den riktiga kniven vilket ledde in till att jag förklarade att den är av metall och det tycker magneten om. Berättade att alla saker som ni fiskade upp är av metall och är sådant som magneten drar sig till. De lyssnade en stund men tappade sedan koncentrationen så jag avbröt när en av flickorna började röra sig ifrån bordet och bad dem hjälpa mig att plocka ihop alla saker.

Utvärdering:
Aktiviteten kändes som en bra och passande aktivitet för barnen då jag valde att sätta leken i fokus och ändå ha lärandet som en grund. För att få med målet och syftet med min aktivitet som faktiskt var att få en förståelse eller i alla fall bli uppmärksammade om magnetens egenskaper och hur tekniken kommer in i vår vardag krävdes en typ av lärande. Lek är något som barnen kommer i kontakt med i allt de gör under dagen och är en central del som vävs in i lärandet. I läroplanen står det att ”barn söker och erövrar kunskap genom lek, socialt samspel, utforskande och skapande, men också genom att iaktta, samtala och reflektera”(Lpfö98 reviderad 2010, s.9), vilket synlig gjordes i min aktivitet då min ide var att skapa ett lärande tillfälle utifrån en lek och genom praktiskt arbete fick de möjlighet att utforska och även iaktta varandras handlingar och tankar. Man märkte tydlig skillnad på barnen då den äldre flickan hade lättare för att vänta på sin tur och siktade hela tiden in sig på metallföremålen, som att hon uppmärksammade likheterna på bordet från det att hon plockade upp halsbandet med magneten, att det finns fler saker som har den silvriga färgen. Man märkte även efteråt när jag visade med besticken att hon förstått att magneten bara tyckte om metallföremålen. Detta är en form av lärandeprocess som har byggts upp genom att hon själv har fått testa och kanske även har med sig tidigare reflektioner. Elfström m.fl (2008)inleder sin bok med att påpeka att småbarn lär sig bäst genom att själva få utforska, undersöka och experimentera sig fram till olika saker. De andra flickorna tog främst de sakerna som var närmast dem, och hade lite svårare för att koncentrera sig. Jag tror att tiden kunde vara en faktor till att de blev lite oroliga och fick ”myror i brallan”, meningen var från början att jag skulle ha min aktivitet på morgonen innan frukten som jag tidigare haft vilket jag fick ändra på då pedagogerna bestämt att alla skulle till skogen på morgonen. Jag hade min aktivitet efter skogspromenaden och innan lunchen då flera av dem säkert var hungriga, åldern och mognaden kan även ha varit en bidragande orsak då det faktiskt skiljer 7 månader mellan Anna som var äldst och den andra två flickorna.

Referenser:
Elfström,I.,Nilsson,B.,Sterner,L. och Wehner-Godee,C.(2008).Barn och naturvetenskap-upptäcka,utforska,lära.Stockholm:Liber
Utbildningsdepartementet (1998). Läroplan för förskolan: Lpfö98, reviderad 2010 Stockholm: Regeringskansliet. 
 
/Elin Jansson Grupp 4a

1 kommentar:

  1. Bra att du tar ett moment/en egenskap i taget, så att barnen hinner tänka och förhoppningsvis och lära känna magnetens egenskaper. När du pratar med barnen om de olika högarnas material, så hjälper du barnen på ett konkret sätt att benämna och kanske förstå de viktiga skillnaderna på materialen.
    Ett tips till nästa gång; Lägg med några "silvriga" föremål som inte är av metall, ifall det är några barn som förknippar metall med silvrig färg.

    SvaraRadera