Teknik och naturvetenskap på min vfu plats:
Jag är på en småbarns avdelning där barnen är mellan 1-3 år
gamla. På min vfu arbetar de mycket med naturvetenskap och teknik och kopplar
sina ”teman” till läroplanen. Nu i vinter/vår har de utforskat och pratat mycket
om varmt och kallt, de har fått känna på olika saker som är varma/kalla med
mera. Nu arbetar och pratar de om fåglar, hur dem låter ser ut och vad de äter.
De har bland annat fått göra varsin fågel i papper och även målat med
fingerfärg, lyssnat och kikat med kikare i skogen o s v. De har skogspromenader
minst en gång i veckan då de går till skogen som ligger ca.100 meter bort,
ibland går de med hela barngruppen och ibland delar dem upp sig, vissa gånger
går de även till en park som ligger lite längre bort. Barnen får vidga sina
vyer och se olika sorts miljöer.
På min vfu har de inte något speciellt material för att
bygga och konstruera utan det är det vanliga byggklossarna och lego som finns
och de verkar nöjda med det. Pedagogerna gör hela tiden dokumentationer kring
olika saker som händer och kring olika teman som de har. De ser tekniken ur ett
mer vardagligt perspektiv och försöker få fram det i sina dokumentationer att
tekniken finns runt omkring oss. Exempelvis under måltiderna, då alla barn sitter
på vanliga mindre stolar istället för trappstolar, de får själva försöka ta sig
upp på stolarna vilket kräver en viss sorts teknik och alla använder sig av
olika tekniker, de får sedan själva ta sig mat och när de ätit upp klättra ner
från sin stol och balansera sin tallrik som de skrapar av eventuella rester och
sedan ställer de tallriken på vagnen. Här utövar de mycket balans och teknik
och detta är något som sker flera gånger under dagen. Det är inte alltid man
tänker på den enkla tekniken som vi springer på ett flertal tillfällen under
dagen. Det gäller bara att öppna våra ögon och se dessa saker för att sedan
uppmärksamma barnen på att det är teknik och även föräldrarna.
/Elin Jansson Grupp 4 a
Kul att få ta del av detta innehåll! Du visar att dina vfu-lärare ser naturvetenskapen och tekniken i vardagen, men det som är det viktigaste är att du uppmärksammar och ser att det är just detta de gör! Bra!
SvaraRadera