onsdag 29 februari 2012

Ämnesteori om magnetism!



Vad är en magnet och vad är Magnetit?
Vad är en magnet? Magneter är av regel tillverkade av järn men kan också vara tillverkade av järnhaltig metall av till exempel: Stål. De kan ha olika form samt att de kan vara både stor som små, men en sak som gäller för samtliga är att de kan dra till sig föremål, detta sker genom en osynlig kraft och den kallas för magnetism. Men en magnet kan bara dra till sig attraherar bara vissa saker och det är saker som är gjorda av järn eller att sakerna har innehåller järn.

En magnet kan vara en permanentmagnet eller en elektromagnet. Permanentmagneter ger ett konstant magnetfält och elektromagneter ger endast ifrån sig ett magnetfält om det utsätts för ström. Magneten består av magnetit som är ett järnmalmsmineral kallas även för svartmalm och bildas under högt tryck och hög temperatur. Den ger en naturlig koppling till magnetism då mineralet i magnetit är en naturlig magnet. Den huvudsakliga egenskapen hos magnetit är att det dras till och fastnar på magneterna, oavsett denna egenskap fungerar inte mineralet som en aktiv magnet. Det kan förekomma att en del magnetit fungerar som magneter, men vilket kan vara mycket sällsynt. Varför det har blivit så på vissa platser är inte helt tydligt, men det kan ha att göra med våldsamma urladdningar som exempelvis åsknedslag eller andra kraftiga slag.

Magnetens historia? Magneter och magnetism har vi människor känt till i tusentals år. Det har att göra med att en del magneter har uppkommit naturligt. Det har att göra med att på vissa ställen kan man faktiskt plocka dem från marken. Dessa naturliga magneter är vanligen en sorts sten och denna kallas för magnetit och den innehåller mycket järn. Det var fortidens människor som uppfann dessa stenar och att dom kunde dras till varandra.  Efter detta var de både sjömän och upptäcksredande som kom på att man kunde använda tunna flisor av sten som en magnetkompass för att de skulle navigera rätt. Men man har bara under ca 200 år gjort otroliga framsteg vad det gäller magneter.

Ordet magnet: Kommer från Magnesia som är en trakt i mindre Asien och detta tillhörde under antiken Grekland. I dagens Turkiet finns det ett område som kallas för just Manisa.

Magnetfält: Det osynliga kraftfältet som omger magneten är inte fullt utforskat. Men om vi skulle hälla ut lite järnflisspån över magneten skulle des kraftfält och mönstret bli synligt. Spånen kommer nu att fastan där magneten är som starkast. Hela det magnetiska området som är runt magneten kallas för magnetfält. Dom magneter som är staka har då ett större magnetfält. Den kraft som finns inom magnetfältet den blir mindre ju längre bort magneten är.
Vad är Magnetism?
Magnetism är ett fenomen med ett material som utövar attraktiva alternativt repulsiva krafter på andra material. Fältet runt magneten oavsett om det är en permanentmagnet eller elektromagnet kallas magnetism. Det finns tre olika material med tydliga magnetiska egenskaper, dessa är kobolt, järn och nickel och benämns som ferromagnetiska.


Fåglars navigation och koppling till magnetism:
Fåglar har en egenskap som är kopplat till magnetismen och som får dem att orientera sig i luften. Denna typ av egenskap kallas för kompass-mekanism, det gör att de använder sig av jordens magnetfält, solen, himlens polarisationsmönster samt stjärnorna som får fågeln att kunna orientera sig. Detta berör främst flyttfåglarna som förflyttar sig längre sträckor och över olika kontinenter. Beroende på fåglarnas flyttningssituation och bränsleekonomi anpassas olika orienteringar och olika kompasser används för att navigera sig. Flyttfåglar har i sin luktnerv som är i den övre näbbhalvan ett slags järnoxid som är i form av mikroskopiskt små kristaller av magnetit. Detta fungerar på så vis att fåglarna kan känna av magnetfältets styrka och dess lutning i förhållande till jordytan, detta gör att de förflyttar sig åt rätt riktning.  

Parker,S.(1997).Lär dig om magneter med egna experiment. Valentin Förlag, Stockholm
Syftet med vårt arbete om magnetism:
Syftet med uppgiften är att barnen ska upptäcka vad en magnet är och hur den fungerar (attraherar och repellerar). Genom magneterna kan barnen, sätta ihop och plocka isär, bygga och konstruera och leka. Vi har även tänkt att barnen ska få gå på en upptäcksfärd om vad som är magnetisk och inte. Vi har valt att använda olika typer av magneter så som tågbanor, magformers och geomag beroende på vad som finns på de olika förskolorna.

I läroplanen för förskolan står det att, "Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap" (Lpfö, 98 reviderad 2010).

Materia- Magneten är uppbyggd med en mängd atomer vars elektroner cirkulerar i banor kring kärnan. Kärnan är av plusladdning och vars elektroner är minusladdade. Som vi tidigare tog upp om föremålen/materialen som attraheras av magneten ligger atomerna i dessa föremål åt flera olika håll och det är genom att dess atomer tillfälligt lägger sig i samma riktning åt magneten som de blir magnetiskt.  

Energi- Magneter kan påverkas av elektricitet som är en form av energi, samarbetet mellan elektricitet och magneten bildar en temporär magnet som kallas magneten för en elektromagnet. När elektriciteten kopplas samman med magneten utsöndras en kraft av rörelse som en energiform som sedan bidrar till en värmeenergi. Exempelvis i en elektrisk motor där det går ström i en trådspole som i sin tur är placerad mellan två magnetpoler. Spolen producerar då ett magnetfält som i sin tur samarbetar med magnetens fält vilket i sig gör att spolen snurrar. Man kopplar då den snurrande spolen till exempel en drivande axel som kan finnas i ex. en bil (rörelseenergi).

Liv- I vårt arbete vill vi upplysa barnen om att magneter och magnetism finns om kring oss i olika former som exempelvis något som vi kommer i kontakt med dagligen, kylskåpet i sig och kylskåpsmagneter. Ett annat föremål som det finns magneter i och som påverkar oss är kompassen, den vägleder oss i olika sammanhang till olika platser. Något som barnen kan relatera till och som finns på de flesta förskolorna är leksaktåg, där vagnarna kopplas samman. Exempelvis magnetröntgen är en del av liv, som vi kan kommai kontakt med. Det är en kombination av magetism och radiovågor som undersöker olika delar av patientens innre organ. Ett annat exempel är återvinning på miljöstationer där man med hjälp av en elektromagnet som sorterar och skiljer plåtburkar och aluminiumburkar åt
 Parker,S.(1997).Lär dig om magneter med egna experiment. Valentin Förlag, Stockholm

Teknik- Den mesta tekniken som är kopplad till magnetism har med elektromagneter att göra. Exempel på teknik inom magnetismen kan vara: En högtalare, kompass, elmotor, lyftkran med mera. Som vi tidigare tåg upp är även magnettöntgen en typ av teknik. 

Referenser
Mineralet magnetit. Tillgänglig: http://www.kirunamagnetit.com/magnetit.html ( Hämtad 2012-02-29)

http://skolarbete.nu/skolarbeten/magnetism-elektromagnetisk-och-elmotor/( Hämtad 2012-02-29)

Wikipedia. Magnetit. Tillgänglig: http://sv.wikipedia.org/wiki/Magnetit /( Hämtad 2012-02-29)
Persson, H,(1999).Nyfiken på naturvetenskap.Liber AB, Stockholm

Utbildningsdepartementet. (1998). Läroplan för förskolan: Lpfö 98, reviderad 2010.  Stockholm: Regeringskansliet.
Parker,S.(1997).Lär dig om magneter med egna experiment. Valentin Förlag, Stockholm

 Medverkande: Elin Jansson, Sandra Aspenbäck, Jessica Vahlund


2 kommentarer:

  1. Ni måste justera i texten där ni beskriver Vad är en magnet och vad är magnetit. Ni beskriver magnetit, men inte så tydligt vad en magnet är. I texten från Kiruna sidan står det heller inte att magneten består av magnetit som är ett järnmalmsmineral osv, utan bara att magnetit är ett järnmalmsmineral osv. Sedan behöver ni tydliggöra begreppen magnetism och magnetfält, då dessa inte riktigt är samma sak.
    När det gäller Magnetism, som ni nu lagt under Materia, så är det mer en egenskap/kraft, än materia. Materia när det gäller ert ämnesområde, är magneten och det som magneten kan vara gjort av.Detta finns också under denna rubrik, men magnetismen borde flyttas till energibegreppet för det är där vi bl.a.utnyttjar magnetens dragningskraften.
    När det gäller liv-begreppet så finns det här tex magnetarmband som sägs (det nog inte så mycket vetenskapliga belägg för detta, men det säljs och köps magnetarmband)vara bra för vår hälsa, det finns också magnetröntgen som ni mycket väl kan ta med under både liv och teknik.
    När det gäller aktivitetsval så tror jag att ni tagit med dels lagom mängd dels grundläggande kunskaper när det gäller magneter.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Vi har nu uppdaterat om det som vi pratade om på frågestunden om fåglars naviagtion och kopplingen till magnetism. Vi fick se denna kommentar nu när vi skulle publicera det inlägget, vi kommer att uppdatera utifrån denna kommentar snarast möjligt.

    SvaraRadera