tisdag 28 februari 2012

Ämnesteori om gravitation

Allmänt om gravitations teorier
I vår ämnesteori är det omöjligt att inte nämna Isaac Newton och historien om äpplet som föll ner på hans huvud. Det är osäkert om historien är sann men myten beskriver ändå det som hände. Eftersom detta är en rolig och enkel historia tänker vi utgå från denna i aktiviteten med barnen. Gravitation är ett begrepp som vetenskap inte kan förklara till 100%  dock är den allmänna accepterade teorin att jorden består av massa (atomer) som drar till sig allt som finns på jorden och gör att det stannar kvar, med andra ord drar sig mot jordens medelpunkt. Detta är Newtons gravitations teori. Det är värt att nämna att även Albert Einstein hade en teori om hur gravitationen fungerar. Han trodde att gravitationen har med tid och rymd att göra, relativitets teorin. 

Syftet med fenomenet gravitation som arbete
Vi har olika syften, dessa berör det lilla och det stora, både för oss som framtida pedagoger och för barnens utveckling. 
  • Barnen ska få upptäcka varför saker faller/drar sig mot marken och golvet. 
  • Skapa sig en uppfattning om vad gravitation är och vad det innebär.
  • Få en start/inblick mot ovanstående syfte.
  • Uppmuntras till att upptäcka och utforska om saker som händer på förskolan och i hemmet. 
Materia
Vårat materia består av planeten jorden samt alla material vi använder i aktiviteten. Massa och vikt är begrepp dom berör gravitations teorin, vilket vi syftar till Newtons teori. 

Liv
Gravitationen är den kraft som håller oss kvar på jorden och hindrar oss från att sväva iväg. Lufttryck från atmossfären bidrar även till detta. Att gravitationen hindrar oss från att sväva iväg påverkar naturligtvis våra liv då vi nu har fötterna på jorden (höhö). Om vi ska sväva ut rejält så är det delvis tack vare gravitationens förtjänst att vår utveckling inom evolution och uppbyggnad av samhälle ser ut som den gör. Om detta är bra eller dåligt går ju att diskutera. Gravitationen bidrar även till årstiderna, exempelvis hösten då löven faller ner från träden. (Då höstdepression är vanligt i detta landet är detta kanske en dålig sak?)

Energi 
Energi inom gravitation är bland annat rörelseenergi (saker faller neråt), lägesenergi/rörelseenergi (ex vattenfall, en sjö/flod som sen mynnar ut i ett fall. Detta är lägesenergi som förvandlas till rörelseenergi). Sen så eftersom all energi slutar med att det blir värmeenergi kan detta även kopplas till gravitationen. Energin kommer in när vi kastar/tappar saker, hoppar och testar motstånd i exempelvis en backe.

Teknik
Tekniken som berör gravitation och våra aktiviteter är svår att bestämma, därför får vi återkomma efter vidare forskning. Dock kan man säga att själva gravitationskraften är en form av en teknik som vi använder vare sig vi vill eller inte, oavsett syfte. Då detta är vårat valda fenomen kommer vi att testa gravitationen och framför allt upptäcka den med hjälp av exempelvis kroppens funktioner. 

Medverkande gruppmedlemmar: My Reinhold, Kimberly Mikszath och Daniel Strand.  

1 kommentar:

  1. Ni skriver att:
    Barnen ska få upptäcka varför saker faller/drar sig mot marken och golvet.
    Min fråga: Hur skall de kunna upptäcka varför? Upptäcker de inte att saker faller?
    I nästan mening:
    Skapa sig en uppfattning om vad gravitation är och vad det innebär.
    Här ser jag att de tillsammans med er kommer att upptäcka varför saker faller ner. Hur tänker ni?
    Vidare i nästa mening:
    Få en start/inblick mot ovanstående syfte.
    Uppmuntras till att upptäcka och utforska om saker som händer på förskolan och i hemmet.
    Vilka specifika saker tänker ni på? Allt eller endast saker utifrån ert syfte?
    Liv: Är det ämnesteori ni skriver om, så skall ni också hålla er till det, i det här sammanhanget! Att lufttrycket finns beror också på att gravitationen håller kvar atmosfären. Ni får förtydliga lite mer kring kopplingen mellan gravitationen och evolutionen, Detta är inte helt klart.
    Energi: Energi kan inte "komma", energi omvandlas. Förtydliga lite mer om detta liksom lägga till det ni hittar utifrån teknikbegreppet.

    SvaraRadera