söndag 22 januari 2012

Vad händer med lärandets objekt?


Följande frågor diskuterade vi under seminariet 2012.01.20. Seminariet berörde Thulins (2006) avhandling Vad händer med lärandets objekt? En studie av hur lärare och barn i förskolan kommunicerar naturvetenskapliga fenomen. Vi har valt att sammanställa seminariet i punktform, om detta inte uppskattas var vänlig meddela oss detta :)

Hur viktigt är det att lärarna gör barnen intresserade och motiverande av lärandet om naturvetenskap och teknik?
  • Det är viktigt att vi som förebilder visar vikten av naturvetenskap och teknik.
  • Öppet klimat och förhållningssätt.
  • Inte påtvinga barnen ett ”intresse”, utan snarare fånga barnens intresse.
  • Kunskap hos personalen.
  • Lyhörd för vad som händer i verksamheten.


Är det så att vi som förskollärare tar för givet att barn vet vad som händer eller vad händelsen/aktiviteten/ämnet innebär?
  • I yngre åldrar kontrollerar man kanske mer samt förklarar utförligare.
  • Checklista förekommer inte så ofta.
  • Förskollärare glömmer kanske förklara saker som kan tyckas givet.
  • Fördomar för vad barnen redan kan/ska kunna.
  • Negativ inställning till barnens erfarenheter samt ett synsätt som nervärderar barnens förmågor.
  • Det finns förskolor som inte nyttjar barnens idéer eller ens material som finns tillgängligt men det finns även de som nyttjar ovanstående på ett mer positivt sätt. Exempelvis att ett barn får experimentera och har tillgång till material och tid.
  • Vi anser att verksamheten ska vara inspirerande och uppmuntra barnen till att utveckla sitt intresse för olika saker, i detta fall naturvetenskap och teknik.


Hur bestämmer man teman/underlag för aktiviteter? Tillsammans med barnen, lärarnas tyckande, aktuella ämnen eller efter barnens intresse?
  • Verksamheten planeras olika på olika ställen och är dessutom beroende av förskollärarens inställning.
  • Vi i gruppen anser att verksamheten så ofta som möjligt ska ta hänsyn till barnens intresse samt planera utefter den. I den mån som fungerar ska barnen vara delaktiga i verksamhetens planering.

Vilken är den vanligaste lärarmetoden på förskolorna? Och vilka är de?
  • Mästare/lärling, det vill säga att en lärare är automatiskt bättre och vet mer baserat på ålder och erfarenhet.
  • Samlingarna i förskolan ses ganska ofta som det ”enda” lärdande tillfället.
  • Ett automatiskt lärande istället för att göra det som händer till ett lärande.
  • Mål som bara ”bockas av” istället för att genomföras. De fyra f:n.
  • Dialog med barnen.
  • Viktigt att aktiviteter är planerade och har mål som uppfylls i den mån som går.
  • "Gör om, och gör rätt"-inställning.


Hur ska man arbeta med Lpfö för att möjliggöra lärande inom naturvetenskap och teknik? Hur hade verksamheten arbetat kring detta om det inte ingick i lpfö?
  • Planerar och stödjer med hjälp av lpfö men att man utgår från den pågående verksamheten och barnens intresse snarare än att se sig blind på lpfö.
  • Utveckla ett eget tänk om hur målen ska uppfyllas, vara kreativ i sin planering. Lyssna på barnens lust att lära. Möta barnen.
  • Ta vara på naturvetenskapen och tekniken från vardagen i verksamheten.
  • Förnya sig, både hur, när och varför.
  • Att kunna grundlägga positiva attityder för ämnet naturvetenskap och teknik inför framtiden.
  • Begreppet lärande
  • Vi har diskuterat om lärande


Vad är Antropomorfisering?
  • Ger djur och växter en mänsklig form
  • Vissa förskolor låter barnen använda begreppet genom att lärarna läser sagor och barnen hittar på nya slut. Exempelvis Sagan om den lilla lilla gumman. Då ett barn kom fram till att katten som sprang till skogs sprang hem till barnet och lagade mat.
  • Förskollärarna utgår från barnenes egna erfarenhetsvärld i verksamheten.
  • Fördelar med detta: utgår från barnen, uppmanar till respekt för djur och natur.
  • Nackdelar: om barnen har svårt att skilja på verklighet och fantasi, fungerar troligtvis bättre på äldre barn då dessa kommit längre i sin ”uppfattnings”-utveckling. 
//Alla i grupp 4


3 kommentarer:

  1. Angående punktformen; den passar utmärkt i vissa sammanhang, som tex uppräkning av ett innehåll. Här blir det lite svårt att förstå hur ni diskuterat fram punkterna då de inte alla gånger svarar på den fråga ni ställt. Ett exempel: första frågan "Hur viktigt är... och punkterna 2-4. Dessa talar inte om hur viktigt det är att lärarna gör barnen intresserade. Jag skulle föredra att ni skriver i löpande text där man kan förstå vad ni tänkte, hur ni tänkte och varför.
    Några kommentarer utifrån era punkter.
    Skönt att ni sett bra verksamhet ute på förskolorna, det inger hopp och ger också er positiva förebilder. Att ni poängterar barnens delaktighet känns också bra, liksom att ni redan nu ser er som goda förebilder när det gäller naturvetenskap och teknik.
    Lite synd att man fortfarande ser samlingen som det viktigaste/enda lärandetillfället. Detta får NI ändra på!!

    Några frågetecken utifrån era punkter:
    Ni skriver om Ett automatiskt lärande istället för att göra det som händer till ett lärande.
    Här är skillnaden lite oklar.
    Mål som bara ”bockas av” istället för att genomföras.
    Måste man inte genomföra något innan man "bockar av"?
    "Gör om, och gör rätt"-inställning.
    Gäller det personalen eller barnen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vi menar med ett automatiskt lärande är att det i bland förekommer i förskolans verksamhet att en samling ser som ett lärande, av den anledning att det är en samling. Ser man däremot saker som sker i verksamheten och tar vara på detta finner vi att det finns en större chans för att ett lärande ska ske.

      Med "bocka av" syftar vi till att det förekommer ibland att förskollärare genomför en aktivitet endast för att ha bockat av ett av målen i läroplanen. De går inte in på djupet och uppfyller målet utan endast bockar av det från listan så att de kan säga att de gjort det. Detta kan bero på okunskap hos förskolläraren. Vi menar att strävande målen ska arbetas med, alla lika viktiga, och inte bara välja ut en del och de som bli över får kanske en samling eller två om ens det. Ex du har inte "bockat av" miljötänket hos barnen för att du nämnt att äpplen multnar (blir till jord om du slänger det ute), en slags undervisning måste ske för att målet ska uppnås och då kunna "bockas av".

      "Gör om, och gör rätt"- inställningen förekommer hos personalen, men berör barnen. Denna inställning syftar på när förskollärare misslyckas med en aktivitet och gör om den tills de lyckas alternativt när de använder sig av samlingar eller aktiviteter som "fungerade på förra gruppen". När det berör barnen syftar vi till när lärare gör om barnens arbeten eller gör dessa åt dem. Du, Anna-Stina, nämnde själv en gång att din dotters förskollärare hade gjort en höna/kyckling åt henne bara för att det skulle se fint ut. Jag, My, har vart med om lärare som tagit en disktrasa och torkat av ett barns teckning för att hon använt för många färger... Det är "gör om, och gör rätt", på ett negativt sätt. Att lärare prövar sig fram för att få bättre resultat används "gör om och gör rätt" på ett positivt sätt! :)

      Radera
    2. Tack för klargörandena! Jag kan bli lite betänklig när jag läser era upplevelser ut på förskolorna. Hoppas verkligen att ni tar till er det ni upplever och reflekterar över konsekvenserna av att arbeta så som ni beskriver här ovan. Jag menar att ni lära av det goda och reflekterar över konsekvenserna av det som känns fel, för det finns saker att lära även av dessa situationer.

      Radera